Q&A Coert de Boe

okimono_ss12_lafrog_800De exclusieve T-shirts, hoodies en polo’s van het Arnhemse lifestylemerk Okimono worden gemaakt door talentvolle grafisch ontwerpers, 3D-vormgevers, illustratoren en houtsnijders. Maar wie zijn deze kunstenaars eigenlijk? Op het Okimono blog kun je vanaf nu elke week een interview lezen met een van de gezichten achter het merk. Aan Coert de Boe, de man achter Missing Dots en Alien Gardener, de eer om het spits af te bijten!

missing dots
Missing Dots hoodies van Okimono ontworpen door Coert de Boe

Wat is het idee achter jouw Okimono ontwerpen Missing Dots en Alien Gardener?
Missing Dots is spelenderwijs ontstaan. Ik wilde een beeld ontwikkelen dat opgebouwd was uit stippen. Zo’n ontwerp kost weinig tijd om te produceren, omdat de sticker  makkelijk te ‘pellen’ is voor je deze op het shirt aanbrengt. Naast rekening houden met het productieproces zoek ik ook altijd naar een link tussen de titel van het shirt en de afbeelding.

alien gardener
Alien gardener T-shirts van Okimono ontworpen door Coert de Boe

Bij Alien Gardener wilde ik net als bij Missing Dots een relatief makkelijk te produceren ontwerp maken, maar dit keer ging ik voor iets belachelijks. Wat nou als de gedachte achter graancirkels is dat aliens het niet meer aan kunnen zien hoe sommige tuinen er bij liggen? In dat geval sturen ze Ed en Wilbur (de aliens op het T-shirt) om de boel op te knappen. Wordt het toch nog gezellig op deze aardbol!”

coert
Illustratie van Coert de Boe

Naast Okimono maak je ook illustraties, huisstijlen, flyers, kaarten, boeken en tijdschriften. Wat doe je het liefst?
“Een combinatie van dit alles. Afwisseling vind ik juist één van de leukste facetten van dit vak. Ik moet er niet aan denken om dag in, dag uit hetzelfde te doen. Dus de ene keer een infographic, de volgende dag een flyer en de rest van de week werken aan een boek; ik teken ervoor!”

coert de boe2
Illustratie van Coert de Boe

Hoe ziet jouw ideale grafische opdracht eruit? 
“De ideale opdracht is een tevreden/trotse klant en een tevreden/trotse ik. Een eindproduct dat uitstraalt wat de klant voor ogen had en dat tegelijkertijd de grafische kwaliteit heeft waar ik voor sta als ontwerper.”

coert2
Illustratie van Coert de Boe

Hoe valt jouw grafische handschrift het beste te omschrijven?
“Ik vind het belangrijk om op een redelijk ‘sober/eenvoudig’ niveau een helder beeld te scheppen van hetgeen er verteld moet worden. Zowel helder in beeld als helder in typografie. Daarbij mag er ook wel een beetje humor in, natuurlijk.”

monokraft cd
CD Certain Information Has Come To Light van Monokraft ontworpen door Coert de Boe

In je vrije tijd maak je graag muziek. Waar kunnen we je horen spelen?
“Tot voor kort zat ik in de Arnhemse band Monokraft, maar deze is sinds een paar maanden ter ziele. 8 februari a.s. kun je voor het laatst van ons genieten op het festival Spijkerrok. Er zit muzikaal gezien wel weer iets nieuws aan te komen, maar daar moet je nog even geduldig op wachten…”

Meer weten over Coert de Boe? Klik hier voor zijn website.

Leave a Reply

